"Out of the box": Spiel und Forschung
Sicherlich hat jeder schon einmal ein Spiel gespielt. Höchstwahrscheinlich auch in einer Gruppe. Spiele über kollektives Verhalten zu entwickeln, liegt daher eigentlich auf der Hand, oder? Ein gemeinsames Spieleprojekt führten Forscher des Exzellenzclusters Centre for the Advanced Study of Collective Behaviour (CASCB) an der Universität Konstanz in Zusammenarbeit mit Studenten der Merz Akademie, Hochschule für Gestaltung, Kunst und Medien, Stuttgart durch. Die Ergebnisse werden am 5. Juli beim Spieleevent „Out of the box“ an der Universität Konstanz, im VCC-Gebäude präsentiert. Bei der Eröffnung ab 13.30 Uhr (ZT 702) werden die 12 entwickelten Spiele aus einer Box gezaubert, im Anschluss wird in den Räumen des Exzellenzclusters (ZT 9) gespielt. Das Spielespektrum reicht von klassischen Brettspielen über Computerspiele bis hin zu digitalen Escape Rooms. Ameisen, Bienen, Raben und Glühwürmchen sind dabei die tierischen Helden.
„Kollektives Verhalten ist der Gegenstand unserer aktuellen Forschung. Es ist sowohl faszinierend als auch in der heutigen Zeit extrem wichtig für das Verständnis von Gruppen und Gesellschaften und kann zudem helfen, die Welt zu verstehen“, sagen die Forscher Nico Gradwohl und Vishwanath Varma. Daher wollten die Postdoktoranden vom Exzellenzcluster CASCB Menschen jedes Alters die Grundregeln kollektiven Verhaltens näher bringen: zusammenbleiben, ausreichend Abstand halten und sich in die gleiche Richtung wie die Nachbarn bewegen.
© Prasetia PutraDie Studenten der Merz Akademie kamen für drei Tage nach Konstanz, um einen Einblick in die Forschungsthemen zu bekommen und die Grundregeln des kollektiven Verhaltens am CASCB zu lernen. Hier sind sie in dem Labor, in dem Prasetia Putra seine Studie durchführt.
Von der ersten Idee bis zur Umsetzung
Die Forscher beschäftigten sich schon länger mit dem Nutzen von Spielen, um Lernende für Themen zu begeistern, und hatten selbst mit einfachen interaktiven Formaten zur Vermittlung komplexer Ideen experimentiert: „Die Zusammenarbeit mit Künstlern, die ein Auge für Design und Ästhetik haben, schien uns daher eine tolle Möglichkeit zu sein, unser Ziel voranzubringen.“ Da lag die Zusammenarbeit mit den KunststudentInnen der Merz Akademie nahe, mit denen zwischen Exzellenzcluster und Hochschule eine bereits mehrjährigen Kooperation besteht.
Gemeinsam mit Mario Doulis, Professor für Neue Medien an der Merz Akademie, setzten sie die Idee in die Tat um. „Die Entwicklung eines Spiels bietet DesignerInnen die Möglichkeit, Spaß und Arbeit miteinander zu verbinden“, sagt Doulis. „Aber es ist eine sehr anspruchsvolle und komplexe Aufgabe, ein Spiel zu entwerfen.“ Die Grundregeln des kollektiven Verhaltens bilden die Basis für alle Spiele, an denen die zwölf beteiligten Studierenden der Merz Akademie arbeiten.
A Fireflies Fairytale von Isabel Carolin Kohlhagen
In "A Fireflies Fairytale" you enter an enchanting world where male fireflies seek the love of a female firefly. This multiplayer game requires two players and one keyboard, with each contestant controlling a male firefly using the “A” and “L” keys respectively. The goal is to synchronize your own lanterns with the swarm in the background, utilizing principles of collective behaviour such as synchronization, selfishness, social dynamics, and adaptive patterns. The winner of each round attracts the female firefly and if one player successfully captures her attention, they emerge victorious.Chirp and Conqueror von Philipp Hinterkopf
In "Chirp and Conqueror" you explore the fascinating world of the locusts. Start with one locust and grow your swarm by finding food and navigating different environments. Manage resources, survive challenging terrain, and aim for high scores as you guide your locusts to new territories in this strategy game.Beecraft von Lars Schiefer
"Beecraft" is a 2D point-and-click, management, single-player computer game. You manage a small portion of bees, giving them tasks for what to do next. It is not accurate to the life of an actual bee but it is possible to see how their life actually progresses via info panels.Gregarious von Jonas Eckert
"Gregarious" is a top-down puzzle game centred around locusts and their swarms. Explore the intricate dynamics of locust behaviour as they interact with their environment and one another. Your goal is to solve each level's puzzle by strategically placing and manipulating items within the scene. Once ready you start the simulation and watch the locusts’ behaviour play out.King of the Swarm von Marco Lüdtke
In the card game "King of the Swarm" you play with up to 4 players, to find out who can grow his own swarm to be the biggest and take over the world! (Or just a small piece of it) You play cards for your own benefits, to disrupt the plans of other players, and most of all to have fun! There are also cards that affect everybody in the game, like a twister or the uprising of the smaller swarms. Finally, you can choose your specific swarm (bees, birds, locusts, crabs, ants, or fish) to get individual aspects of these specific animals to help yourself and maybe strike deals with other players!Better Together von Karl Hartnigk
In this coop game you and your teammate find yourselves trapped, each confined to separate rooms. Your only hope of escape lies in collaboration and communication. With a shared goal, you must work together to solve a series of intricate puzzles scattered throughout the rooms. Furthermore, the game includes a system for item exchange. While confined to your separate rooms, you can pass objects between each other. Your success depends on understanding the significance of each item and how it relates to your partner's predicament. Sharing the right objects at the right time is crucial for your escape.Ant Empire von Dorothea Siebert
A fascinating and complex microcosm, which after all accounts for 20% of the earth's biomass, fights for survival every day. Where we do not look, the fierce war of the ants is taking place. Opponents are attacked, torn to pieces, and the battlefield is left full of corpses. Entire ant colonies are wiped out and the drama of life unfolds in its harsh reality. Still, the territory must be explored, the nest maintained, and the offspring raised. There has to be enough food for everyone - boredom can't happen. You can experience exactly this thrill when you slip into the role of an ant in "Ant Empire". Together with your partner, you'll have to explore the land, develop tactics, build your empire, and destroy the enemy. Will you manage to survive the Ant World War and win as the only colony?Midnight Tower von Cynthia Alejandra Onde-Breuil
“Midnight Tower” is a cooperative game where players work together to build a tower, assuming different roles with unique abilities. Through strategic decision-making and discussions, players aim to construct the specified tower or uncover and eliminate the saboteur. The game offers variations, challenges players' communication skills, and provides insights into the evolution of collective knowledge and strategies.Madness of the Crow von Tamina Büttner
Ravens and crows have been mysterious creatures in many tales for a long time. They are exciting creatures for sure. In “Madness of the Crow” you will explore the general behaviour of ravens and crows and you will need to collaborate as a team. To win the game, it's important to help each other, but you won´t get far when you´re not also deceiving your mates…Aquarium Adventures von Elvin Ayanoglu
In the captivating game "Aquarium Adventures" you take control of the brave fish named Golan, who lives in a dangerous aquarium. Your mission is to help Golan survive by cleverly seeking protection in the fish school. Utilize the collective strength of the swarm to ward off dangers and overcome thrilling challenges.The Great Bees Game von Marisa Scarpulla
“The Great Bees Game” offers fun for big and small. Help the honeycomb farmers by answering the right questions and secure the new offspring of the queen bee! Your goal is to finish a puzzle before completing the question cards. The game provides educational information about bees. But beware! Not all answers are as clear as you think at first glances.Otto's journey through the open sea von Alexandra Müller
In the interactive book "Otto's Journey through the open sea", you help the little fish Otto to get through the open sea. On his way, you have to help him with various decisions, which will influence the difficulty of his journey and his final destination. You and Otto are going to make some friends and learn more about the behaviour of fish.
Spielveranstaltung im CASCB am 5. Juli
Die beteiligten ForscherInnen sind begeistert: „Wir sind wirklich erstaunt über die Vielfalt der Ideen, die die Studierenden entwickelt haben, und ich freue mich schon darauf, sie verwirklicht zu sehen“, sagen Nico Gradwohl und Vishwanath Varma. „Wir denken, dass dies wirklich helfen kann, einige Kernprinzipien des kollektiven Verhaltens zu veranschaulichen, um Menschen über die Mechanismen aufzuklären, die uns so am Herzen liegen.“
Am 5. Juli werden die Ergebnisse im CASCB öffentlich präsentiert und natürlich auch gemeinsam gespielt!
- Eröffnungsveranstaltung: 13.30 Uhr, Universität Konstanz, Raum ZT 702
- Spiele-Event: Universität Konstanz, ZT 9